الدحيح - طريقة عمل اللغة

15 510
210
 
لمتابعة "الدحيح"
armind.info
ليه ما نخترعش لغة واحدة لكل العالم ونختصر سوء التفاهم اللي بيحصل دا؟!
#الدحيح
مصادر الدحيح:
1. How Dothraki and High Valyrian were made
ajar.io/alymd

2. How to make the best language
Book: Robert Dixon - Are Some Languages Better than Others?

3. History of artificial languages
Book: Artika Okrent - In the Land of Invented Languages
ajar.io/ypnv3
لمتابعتنا على
twitter.com/ajplusarabi
facebook.com/ajplusarabi
موقعنا: ajplus.net/arabi
ترفيه
المدة الزمنية: 15:58

تعليقات

حديث المقاهي
حديث المقاهي - 14 ساعات قبل
domer chifrak
good job
Eslam Saeed
Eslam Saeed - أيام قبل
بنكليوع بنتوبس
hada Mahmoud
hada Mahmoud - أيام قبل
ضحكت اوي وهو بيرقص 😂⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
라벤더셰이마
라벤더셰이마 - 4 أيام قبل
❤❤❤
الدحيح اشتقت اليك 😭
يوميات زوزو وأخواتها البنات
منو يبني انستا100الف مقابل♥
1حساب تيك توك♥
2حساب ببجي♥
3بطاقة جوجل♥
✘︵✘♥
احمد احمد
احمد احمد - 11 أيام قبل
انا اختراعة لغة جديدة ولي عاوز يتعلمها يكتبلي علي التعلقات
nouha afir
nouha afir - 13 أيام قبل
😅😅😅
Ahmed Tarek
Ahmed Tarek - 15 أيام قبل
سقراط خطاط مهياط شراط وطواط عياط حطاط عطاط ظياط شماط كحاط بلاط دمياط صرباط 😁
sayed abd elaziz
sayed abd elaziz - 15 أيام قبل
اعتز ب للغة ال ض جدا 💜💜
Abdellah Bouzrour
Abdellah Bouzrour - 15 أيام قبل
1603وليس 1602
Suliman Aljarasani
Suliman Aljarasani - 15 أيام قبل
Raw3a7
munir ali
munir ali - 16 أيام قبل
حو اس هاماس بساس سواسنن ام كتش. لاها سنون
Xo az kamas psas soasanin am cath. Lapa snono
من اجل البقاء كن متضامناً مع الناس . لغة عربية
Pour survivre, soyez solidaire avec les gens langue française
For to surviving, be in solidarity with people. language English
الكلمات السنون مترجمة بالعربيه
حو = يعني من . كتابتها بالسنون xo
اس = يعني اجل كتابتها بالسنون az
هاماس = يعني البقاء كتابتها بالسنون kamas
بساس = يعني كن كتابتها بالسنون psas
سواسنن = يعني متضامناً كتابتها بالسنون soasanin
ام = يعني مع كتابتها بالسنون am
كتش =يعني الناس كتابتها بالسنون cath
اول حروف ال هوا ك ويضيف الجمله مثل c صار ال إضافةً ath صارت ناس الثانيين الناس cath
Les mots snono traduire en français
Xo az = c'est dire pour et c'est prononce ho az
Kamas = c'est dire survivre et c'est prononce hamas
Psas = c'est dire soyez et c'est prononce psas
Soasanin = c'est dire solidarité c'est prononce soasanin
Am = c'est dire avec c'est prononce am
Cath = c'est dire les gens c'est prononce catsh
The words of snono translated into English
Xo az = that's mean " for to " the pronunciation is ho az
Kamas = that's mean " surviving " the pronunciation is hamas
Psas = that's mean " be " the pronunciation is psas
Soasanin = that's mean " solidarity " the pronunciation is soasanin
Am = that's mean "with" the pronunciation is am
Cath = that's mean "people" the pronunciation is catch
Slon : voko wja is sas lopa
مثل : استمع كثيراً الى دروسنا
أستمع voko
كثيرا wja
إلى is
دروسنا sas lopa
Owais Syr
Owais Syr - 16 أيام قبل
( شيكاتولي ارتوماتون ) تعني الفيديو جميل
بلغتي الخاصة
سجاد حاتم
سجاد حاتم - 17 أيام قبل
مخي ضرب يبو حميد
Ashraf Dia
Ashraf Dia - 19 أيام قبل
فلار دوهايرس
King San
King San - 20 أيام قبل
بوردين اكسن
montaser mohammed
montaser mohammed - 21 أيام قبل
بس اللغة مش بس الكلمات والسنتاكس يا دحدح انت لسه عندك الفونولوجى والمورفولوجى والسيمانتكس والبراجماتيكس ...الخ دى ليلة كبيرة حضرتك - وعلى رأى المثل اسأل لُغوى ومتسألش دحيح 😁
Ali Abuaiat
Ali Abuaiat - 21 أيام قبل
ياابن الايه كنت مستني غلطه منك بخصوص النحو لكنك مذاكر خالص هههههههه انا متابعك وبتابع جميع مصادرك
shehab waled
shehab waled - 21 أيام قبل
العجبني في الحلقة غير كم المعلومات المفيدة هو استخدم اسمي شهاب 😍 في الأمثلة 🌷
Ammar Al-Garmoshi
Ammar Al-Garmoshi - 21 أيام قبل
وعند الدقيقة ٤:٤٠ استوعبت أن الحلقة عن اللغة وليس اللغم. المشهد اللي في البداية راكب مع اللغم برضو ☺️
sabrina nabil
sabrina nabil - 22 أيام قبل
شكراً AJ+ كبريت لعرضكم برنامج الدحيح لمدة 3 سنوات بهذا الشكل الرائع♥️✨
مسيرة برنامج الدحيح لم تنتهي بعد، وعلى أمل أن يعاود عرض البرنامج على قناته الخاصة اللي قاربت على المليون مشترك، وهذا رابطها:
https://www.youtube.com/channel/UCqW7G8SmyeEeQYzLOk5tdSg
Kaycho
Kaycho - 22 أيام قبل
مزا اللزي مزا اللزا يعني كيف حالك
abdullah dardir
abdullah dardir - 23 أيام قبل
اروخا دس ( يعني ممتاز )
حسام العراقي
حسام العراقي - 24 أيام قبل
م{ـلآلاهمممهلا رنتمنؤلطخارمت تدل هاي كلمتين
Elhyani Hiba
Elhyani Hiba - 24 أيام قبل
الدحيح شايف death note ??? 😱
إستثنائيات
إستثنائيات - 26 أيام قبل
لغه السنافر
هيا بنا لنسنفر الي الدحيح
حد فهم حاجه😆😆😆
ratsbelongnowhere :D
ratsbelongnowhere :D - 29 أيام قبل
انا اخوي مخترع لغة عبارة عن اللغة العربية لكن كل بين حرف وحرف لازم يكون فيه حرف جيم (:
الناس هية الأساس
الناس هية الأساس - أشهر قبل
نسيت اصا اللفات ومشتاتقتها هية اغني اللفات في العالم هية اللغة العربية اقدم للغة هية اللغة العربية ففتخر
Last0Hope
Last0Hope - أشهر قبل
الروابط لا تعمل ؟؟
yassine yt5
yassine yt5 - أشهر قبل
الخؤفلذع تانل كمعخل وههل حطتن
sniky
sniky - أشهر قبل
ايه الاسات التيره الي سمعتها دي 😂😂
Lena Stull
Lena Stull - أشهر قبل
05:30
02:40
15:33
Amal Saeed
Amal Saeed - أشهر قبل
العنوان يوحي أن المحتوى مختلف
"طريقة عمل اللغة" توحي بمعنى (كيف تعمل اللغة في الدماغ مثلاً)
والصحيح أن يقال "طريقة عمل لغة" :)
Nana Ahmed
Nana Ahmed - أشهر قبل
كنت مستنية يجيب سيرة صناعة الهانجول او الحروف الكورية بس اضيقت لما مجبش سيرتها
ali ali
ali ali - أشهر قبل
اللغة العبرية المحكية باسرائيل اليوم هي لغة مخترعة
ali ali
ali ali - أشهر قبل
و الله تمثيلك احسن من تمثيل كثير ممثلين
Hodam Abdulwahid
Hodam Abdulwahid - أشهر قبل
الحاجه ام الاختراع
الانسان كل ما يكون في مأزق يبدع شيفره خاصه بيه هو واخوته او الشله او عصابه
و الجواسيس اخترعوا لغه خاصه فيهم كمان
Hodam Abdulwahid
Hodam Abdulwahid - أشهر قبل
حط a chair عند ال window
خلي ال Teacher يقعد عنده😁
نُور الله عِلمٌ نافع
فتحت الذكريات عليا يا ولدي😁أنا من ١٥سنة اخترعت لغة مع اخويا بدأناه بالتشفير والمودينج وبعديها عملت دوسية ودروس مع نطق الكلمات و كتابتها ومعانيها
وضمائر
وبقينا بنتكلم فيها وزاد عدد المنتسبين أخويا و صاحباتي وكدة التدين أعلنها للناس في الجامعة واستمرت الحكاية كدا خمس سنين لحد ما دخلت الجامعة وزدنا عدد المفردات و الكلمات و شكل الكلمات وضعنا لها رتوش وكدا بقى في نحو لحد ما مدير الجامعة سمع بالحماية دي وقرر يتبنى إطلاق أحدث لغة والداني مساحة اني أعطي دروس مجانية عشان يبقى عندنا عدد مافي للناطقين بهذه اللغة وتسجيلها بمجمع اللغات العالمي ..ولازم عدد كافي ..اللي حصل اني انقطعت عن إعطاء الدروس عشان امتحناتي ..فقمت طبعت وصورت عدد من الصفحات فيها الحروف و الاأرقام
وكلمات أساسية وشوية ضمائر ..وعملت عدة نسخ ووزعتها في المواصلات وعلى مقاعد الطلاب بالمحاضرات ..وكدا
وكل عام و انتم بخير
طبعا مافيش أمل تدخلرموز ورسم الحروف بلغني اللي اسمها اللغة الكودية
أو السيفرية
من كلمة شيفرة أو كود
ما فيش بالكيبورد رسم الحروف اللي اخترعته
😓
بس معلش أنا كأتبلك صوت جمملة بحروف عربي
(دحيح ني تيوم دا)
E-AHMED MOHAMED
E-AHMED MOHAMED - أشهر قبل
انتا متعرفش لغة الجرجر 😂😂
maroi romaissa
maroi romaissa - أشهر قبل
رمس رماس رو رميس
حسين نصر
حسين نصر - أشهر قبل
كيف نشأت اللغات الاوربية؟
Ahmed Abdelaziz
Ahmed Abdelaziz - أشهر قبل
في المصادر ..عدد متحدثين الاسبرانتو ٢ مليون انسان دا رقم مبالغ فيه بس هو مقدر ب مئات الآلاف من متحدقي الاسبرانتو حول العالم وهي تناسب الاوروبيين اكثر مننا كعرب
Ti ho
Ti ho - أشهر قبل
بالتو فيلي جانع
دي لغة إخترعتها
Dr. Ramy Mohamed Hassan
Dr. Ramy Mohamed Hassan - أشهر قبل
من أحلى الحلقات...يا ريت تقوم بعمل حلقة عن تاريخ التكلم في حياة الإنسان
master sina
master sina - أشهر قبل
شو يعني ديفو؟
super Arjitzo
super Arjitzo - أشهر قبل
3:56
Nermine Khenefar
Nermine Khenefar - أشهر قبل
My fav daily sentences on October bridge (Dracarys) (Valar morghulis)
بلال جمال
بلال جمال - أشهر قبل
يا دحيح انا بتابع انمي رد عليا أكون و عرف
Tarek Rafaa
Tarek Rafaa - أشهر قبل
قد شرحتها بطريقة سهلة مبسطة أحسنت
المتميز للمعلومات
15:28 بسم الله الرحمن الرحيم الايجابة حمائى
anime Manga
anime Manga - أشهر قبل
اتفاجات انك مهتم بالثقافه اليابانيه حقيقي. واللغه اليابانيه ليها 3طرق لايت او كيرا ديه اللغه الان انا رأيت او كيلا ديه لغه فرعية او لغه زى الفلاحى بمعنى أقرب حقيقي يا ابو حميد بعد الحلقه ديه ازداد تقديرك عندك جدا
ابو الهجرس الشعيبي
الفعل لما يقع على مفعول به عاقل
او مفعول به حسي
او مفعول به غير حسي
هذه ميزه جديده لتفسير القرءان
ابو الهجرس الشعيبي
المصادر ما بتطلع با اول تعليق للي يخش يعلق متاخر
Diamond Money
Diamond Money - أشهر قبل
تخسخشك ايامشوم سبوهريدايي .معليك غاري تمنياث اتيري مرشخشك ههههههه
احمدM احمد
احمدM احمد - أشهر قبل
احمد من الجزائر يسلم عليك واتمنا تعملننا حلقات على اللهجات
Mokhles El Abed
Mokhles El Abed - أشهر قبل
صديقي ... English has a tune and Intonation
Abdelkhlek Rehan
Abdelkhlek Rehan - أشهر قبل
انا عن نفسى اخترعت لغة كتابة
بس مش نطق تتكب بس
٩ ٣ه٨١٧٠ 2٥٨١٧٠
الجملة دى يعنى أهلا و سهلا
a7mad badawood
a7mad badawood - أشهر قبل
Valar Dohaeris 🎩
كريم طارق
كريم طارق - 2 أشهر قبل
انا بدرس في مدرسة المستقبل للغات🙂
rouge solo
rouge solo - 2 أشهر قبل
و كأننا و الماء حولنا .. قوم جلوس و حولهم ماء ، لا ماءُ و لا ماءِ و لا حماءِ
Amir Miro
Amir Miro - 2 أشهر قبل
انا هفنيخ علي الكبنة
Roro kitchen
Roro kitchen - 2 أشهر قبل
اعمل حلقه عن لغه الفرانكو بالله عليك🖤
Mr. SNART
Mr. SNART - 2 أشهر قبل
معلومه الدوثراكي في لغته ما فيها كلمه تعبر عن (الشكر)
Mr. SNART
Mr. SNART - 2 أشهر قبل
1:54 Valar Dorghulis
As Simple As That
As Simple As That - 2 أشهر قبل
محتاج اشتراكات للقناة عشان اعدى ال 1000
القناه بتقدم محتوى علمى , اشترك و ربنا يكرم يمكن تستفيد حاجه بدل أعدتك دى 😎
Mohamed Elsayyad
Mohamed Elsayyad - 2 أشهر قبل
وتنيني
Ahmed Shika
Ahmed Shika - 2 أشهر قبل
ازمتنيلي اسنتيناحبي😹😹🙋🏻‍♂️
Mustafa Emad
Mustafa Emad - 2 أشهر قبل
👀
noona51k
noona51k - 2 أشهر قبل
حلقة جميلة جدا، بس مش المفروض ان كل اللغات مصطنعة بالفعل؟
Mohammed Alaa
Mohammed Alaa - 2 أشهر قبل
بعد ارتفاع أسعار الخيار الدحيح لم يأكل خيار كالعادة 😂🤣
مؤمن الحلوانى
مؤمن الحلوانى - 2 أشهر قبل
يا شباب الدحيح ال لفظ خارج فدقيقه ٣:١١
احمد سليمان
احمد سليمان - 2 أشهر قبل
دول الكلمتين اللي اخترعتهم
سلاموز يازملتيكي
alaa cr7
alaa cr7 - 2 أشهر قبل
فِيديوُ جداً جَمِيلٌ
Sara
Sara - 2 أشهر قبل
اريد حلقات اكثر هيجي ترة تجنن😭😭😭😭😭
Sara
Sara - 2 أشهر قبل
اريد حلقات اكثر هيجي ترة تجنن😭😭😭😭😭
Ahmed Zanaty
Ahmed Zanaty - 2 أشهر قبل
اهمنوز براكتو ساتوكربت
Imie Channel
Imie Channel - 2 أشهر قبل
برنامج رائع و متميز ،أتمنى لك التوفيق بس ملاحظة انت تتكلم بسرعة كبيرة يا ريت لو أنك تبطئ شوية
فاطمة الموسوي
فاطمة الموسوي - 2 أشهر قبل
مره ردنه نسوي لغه خاصه بينه عن طريق قلب الكلمات مثلا احمد دمحا
بس كنسلنه 😂😂😂😂😂😂😂😂
Wael Fata
Wael Fata - 2 أشهر قبل
😅🤣🤣😅😅🤣
التالى